Conferința „Integrarea refugiaților ucraineni pe piața muncii din România”
Conferința Integrarea refugiaților ucraineni pe piața muncii din România a avut loc la Palatul Copiilor în deschiderea târgului de locuri de muncă pentru refugiați. La eveniment au participat doamna Antoneta Bolchiș, secretar de stat Ministerul Educației, Bogdan Simion, director executiv Fundația SERA, Corina Munteanu, președinte Patronatul Antreprenorilor din Industria Înfrumusețării din România – PADIR, Florina Fofiu – Specialist Resurse Umane Ebm – papst Automative & Drives Romania SRL.
Conform datelor ANOFM la 9 ianuarie 2023 apar 1362 de ucraineni în căutarea unui loc de muncă, 725 de contracte de muncă, 329 de angajatori, 4430 de locuri de muncă vacante înregistrate la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă ANOFM/AJOFM.
Cele mai multe înregistrate în București (247), Arad (106), Suceava (93), Bihor (88), Timiș (76), Galați (71). De menționat că persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă sunt scoase din evidență după 6 luni de inactivitate.
Până în acest moment provocările ce țin de integrarea pe piața muncii sunt: bariera lingvistică, recunoașterea diplomelor și a calificărilor, servicii de îngrijire a copiilor care să le permită accesarea unui loc de muncă, servicii guvernamentale de ocupare a forței de muncă (lipsa serviciilor de interpretare, lipsa de colaborare intre ONG-uri si AJOFM-uri), inaccesibilitatea cursurilor de reorientare profesională (calificare) în limba maternă.
„Încurajăm refugiații să nu întrerupă contactul cu lumea profesională, să nu aibă goluri în CV indiferent de țara în care vor trăi, continuitatea profesională este esențială, dincolo de beneficiile ce țin de sănătatea mentală, asigurările sociale, practicarea limbii române, etc.” susține Mihaela Sandu, manager proiect Asociația Hands across Romania.
Companiile susțin că procesul de angajare este facil dar dificultatea întâmpinată a fost la crearea contului bancar.
„Susținem demersul Asociației Hands Across Romania de a intergra refugiații în câmpul muncii, pentru că este o tema cu importanță deosebită pentru industria înfrumusețării. Proprietarii de saloane din România se confruntă în continuare cu un mare deficit al forței de muncă și din sondajele efectuate în rândul membrilor PADIR, colaborările cu refugiații ucraineni sunt foarte bune. S-a constatat că ucrainenii au o pregătire profesională în domeniul înfrumusețării excelentă, drept pentru care membri PADIR sunt foarte interesați să angajeze. Există întredevăr bariere, cele inerente cum ar fi barierele de limbaj și mici diferențe de mentalitate în ceea ce priveste relația angajat-angajator, dar și unele mult mai importante cum ar fi echivalarea formării profesionale, formarea profesională sau reconversia refugiatilor. PADIR este deschis colaborărilor, atât cu autoritățile statului cât și cu ONG-urile, pentru a sprijini și a contribui la demersurile necesare depășirii acestor bariere. ”, a declarat Corina Munteanu, președinte PADIR.
În conformitate cu legea din România, pentru o perioadă de nouă luni, persoanele care vin din Ucraina, Republica Moldova și Serbia se pot angaja rapid, pe baza unui contract de muncă întocmit conform Codului Muncii. Salariul trebuie să fie cel puțin egal cu salariul minim brut garantat în plată, iar contractul va fi înregistrat în Revisal. După cele nouă luni, cetățenii ucraineni pot primi prelungirea în scop de muncă, fără obligativitatea obținerii unei vize de lungă ședere pentru angajare în muncă.
Unul dintre expozanții la târgul cu locuri de muncă pentru refugiați a fost Saloanele Magic, care susțin integrarea profesioniștilor ucraineni în industria de beauty din România. Cu un spirit civic bine dezvoltat, deschiși mereu la experiențe și perspective diferite, Saloanele Magic au susținut încă de la începutul perioadei delicate în Ucraina, integrarea profesioniștilor ucraineni din industria beauty în rețeaua lor de saloane. În cadrul saloanelor, tot procesul de angajare este rapid și ușor, indiferent de naționalitate.
„Nouă ne place să spunem că oferim o experiență diferită, atât clienților, cât și membrilor echipei noastre. Echipele au parte de o dezvoltare permanentă, având în vedere că avem academii și programe educaționale de perfecționare, atât pentru intern cât și pentru extern, traineri calificați și totul este gratuit. Suntem cel mai mare lanț de saloane de înfrumusețare din țară, deci oferim un loc de muncă sigur și durabil, avem un sistem de lucru modern și digitalizat. Lucrăm cu multe femei, mame, care au nevoie de susținere și flexibilitate în ceea ce privește programul de lucru și nu numai. Colegii ucraineni au fost susținuți în depășirea barierei limbii atât de colegii vorbitori de engleza, cât și de clienții care i-au acceptat cu inima deschisă și le-au apreciat skill-urile. ”, a declarat Bianca Drăgan, brand manager Magic Salon.